نظام دانایی صدرا، بستری برای ایجاد تمدن الهی

نویسنده

استادیار، گروه الهیات و معارف اسلامی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

چکیده

این مقاله بر اساس نظریه نظام دانایی صدرا و نقش فقه در آن و نیز تعریف این نظام از فقه در دین شکل‌ گرفته است. فقه در عصر کنونی هرچند مزیت‌هایی همچون محوریت عبودیت و معنویت و استفاده از کاوش‌های عمیق و ارزشمند خود را دارد، اما دچار آسیب‌هایی از جمله امکان دنیاگرایی، به حاشیه ‌راندن فقه اکبر (معارف دینی)، فاصله از واقعیت‌های نیازهای دینی اجتماعی، انحصارطلبی روشی در علم دینی، سلیقه‌محوری و از دست‌دادن بخش مهمی ‌از سرمایه‌های انسانی شده است. هدف این مقاله ارائه راهکاری در جهت تحول نظام علمی ‌دینی است. فقه و دین‌شناسی مد نظر حکمت متعالیه صدرا غایتی وجودی داشته و به گسترش زندگی عقلانی و انسانی یاری می‌رساند. در نظام حکمت متعالیه، فقه زیرمجموعه الهیات بوده و در‌ این ‌راستا تعریف و احکام آن بررسی می‌گردد. در «نظام صدرایی»، فقه، عرفان و حکمت جدای از هم نیستند و همه لایه‌ها و مراتب دین بر تبیین صحیح قلمرو حدود و ثغور فقه تأثیرگذار است. فقه تمدن‌ساز با محوریت هم‌زیستی و ظلم‌ستیزی از شاخصه‌های فقه صدرایی است. فقه در حکمت متعالیه به‌کلی از معنای مصطلح آن‌ که استخراج احکام فرعی با ادله تفصیلی و با محوریت اصول فقه است جدا می‌شود. این معنای فقه اگر در حوزه‌های فقهی و دینی محور قرار داده شود آثار و ثمرات درخشانی به دنبال خواهد داشت که از جمله می‌توان به برطرف ‌شدن آسیب‌های فوق‌الذکر اشاره نمود. این مقاله به ‌صورت  توصیفی- تحلیلی بر اساس داده‌های کتابخانه‌ای تدوین‌شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Sadra Intellectual System: A Platform for Establishing Divine Civilization

نویسنده [English]

  • Syed Mohammadhossein Mirdamadi
Assistant Professor, Department of Theology and Islamic Studies, Khorasgan Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
چکیده [English]

This article is grounded in Sadra's Intellectual System theory, the role of jurisprudence within it, and his definition of jurisprudence in religion. While contemporary jurisprudence maintains advantages such as its centrality of worship and spirituality, along with utilizing its profound and valuable investigations, it suffers from several shortcomings. These include tendencies toward worldliness, marginalization of "Greater Jurisprudence" (religious doctrines), detachment from the realities of societal religious needs, methodological exclusivism in religious science, subjectivism, and the loss of a significant portion of human capital. The objective of this article is to propose a solution for the transformation of the religious-scientific system. In Mulla Sadra's Transcendent Theosophy, jurisprudence and religious understanding possess an existential purpose, contributing to the expansion of rational and human life. Within the system of Transcendent Theosophy, jurisprudence is a subset of theology, and its definitions and rulings are examined accordingly. In the "Sadraean System," jurisprudence, mysticism, and philosophy are inseparable, encompassing all layers and levels of religion. This principle profoundly influences the proper delineation of jurisprudence's boundaries and scope. Civilization-building jurisprudence, centered on coexistence and resistance to oppression, is a hallmark of Sadraean jurisprudence. In Transcendent Theosophy, jurisprudence fundamentally diverges from its conventional meaning -which involves deriving subsidiary rulings through detailed evidence with a focus on the principles of jurisprudence. If this reconceptualized meaning of jurisprudence is adopted as the foundation in jurisprudential and religious domains, it will yield remarkable outcomes, including the resolution of the aforementioned shortcomings. This article employs a descriptive-analytical methodology based on library research data.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Jurisprudence
  • Epistemic System
  • Illuminative heart-knowledge
  • Mulla Sadra