نگاهی نو، به نظریه مردم‌سالاری دینی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)

نویسندگان

1 استادیار فلسفه و کلام، جامعه المصطفی، تهران، ایران.

2 دکتری علوم دفاعی راهبردی، پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، تهران، ایران.

چکیده

مردم‌سالاری‌دینی مدلی از حکومت است که بر مشروعیت الهی- مردمی حکومت مبتنی بوده و درعین‌حال که خواست و اراده حضرت حق را مقدم می‌داند به خواست و اراده مردم نیز اصالت بخشیده و معتقد است مردم در تشکیل، تداوم، کارآمدی و شکوفایی حکومت نقش اصلی ایفا می‌کنند و در حقیقت صاحبان و ناظران اصلی حکومت هستند. نظریه مردم‌سالاری دینی توسط امام‌خمینی(ره) پایه‌گذاری شده و بعد از ایشان امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) این نظریه را ارتقا، تبیین و استمرار داده‌اند. هدف این پژوهش تقریر و تفسیر جدیدی از نظریه مردم‌سالاری دینی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) است. در این مقاله با روشی توصیفی، استنباطی و تفسیری ابتدا به ارائه تبیینی جامع و درعین‌حال مختصر به اصل مفهوم مردم‌سالاری و مفهوم دین پرداخته و سپس مفهوم مردم‌سالاری دینی از نگاه امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) را مورد تحلیل و بررسی قرار داده‌ و روشن ساخته‌ایم؛ از نگاه ایشان حکومت مردم‌سالاری دینی بر سه‌پایه اصلی استوار است و هرگاه یکی از این سه‌پایه و شاخصه موجود نباشد حکومت مردم‌سالاری دینی نیز از بین می‌رود. این سه‌پایه به ترتیب اولویت عبارت‌اند از: «تحقق صلاحیت‌های علمی، مدیریتی، بصیرتی و اخلاقی در کارگزاران نظام مردم‌سالاری دینی»، «تشکیل حکومت با رضایت و مشارکت عمومی‌مردم» و «کارآمدی نظام مردم‌سالاری دینی». در پایان ضمن تحلیل و تبیین اشکال پارادوکسیکال بودن مفهوم مردم‌سالاری دینی، نقدی جامع در طی نُه پاسخ علمی و متقن ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Fresh Perspective on Imam Khamenei’s Theory of Religious Democracy

نویسندگان [English]

  • Sina Alavi tabar 1
  • Mohammad Ghandaghi 2
1 Assistant Professor of Philosophy and Theology, Al-Mustafa School, Tehran, Iran.
2 Ph.D. in Strategic Defense Studies, Supreme National Defense University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Religious democracy is a model of governance based on divine-popular legitimacy, which while prioritizing the will and decree of the Almighty, also authenticates the will of the people. It holds that the people play a fundamental role in the formation, continuity, efficacy, and flourishing of the government, being in truth its primary owners and overseers. The theory of religious democracy was founded by Imam Khomeini and subsequently elevated, elucidated, and perpetuated by Imam Khamenei. This research aims to present a novel exegesis and interpretation of Imam Khamenei’s theory of religious democracy. Employing a descriptive, inferential, and Interpretative methodology, this article first provides a comprehensive yet concise exposition of the core concepts of democracy and religion, then analyzes the concept of religious democracy from Imam Khamenei’s perspective. We have demonstrated that, in his view, religious-democratic governance rests upon three foundational pillars, the absence of any one of which would lead to its collapse. These pillars, in order of priority, are: (1) the realization of scientific, managerial, insight-based, and ethical competencies in the officials of the religious-democratic system; (2) the establishment of governance through public consent and participation; and (3) the efficacy of the religious-democratic system. Finally, while analyzing and explicating the ostensibly paradoxical nature of religious democracy, we present a comprehensive critique through nine rigorous scholarly responses.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Religious Democracy
  • Democracy
  • Imam Khamenei