مقایسه تطبیقی مکاتب امنیتی غرب با مکتب امنیتی اسلام

نویسندگان

1 استاد و هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی.

2 دکتری امنیت ملی دانشگاه عالی دفاع ملی

چکیده

با توجه به جایگاه امنیت در زندگی بشری، نظریه‌های مختلف، همواره در پی تفسیر مفهوم امنیت و سازوکارهای دستیابی به آن بوده‌اند و تفاوت در مبانی هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی، روش‌شناسی و فرجام‌شناسی، منجر به اتخاذ رویکردهای امنیتی متفاوت شده و دو مکتب رئالیسم و لیبرالیسم، به‌عنوان دو جریان اصلی در روابط بین‌الملل و اسلام به‌عنوان یک دین جهان‌شمول، رویکردهای امنیتی متفاوتی را ارائه نموده‌اند. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق توصیفی/تحلیلی، و معرفی سه مکتب مذکور، به بررسی تطبیقی این سه مکتب پرداخته و به دنبال ارائه تفاوت دیدگاه این سه مکتب در مفهوم‌سازی، ابعاد و سازوکارها و عملیاتی‌کردن شاخص‌های امنیتی است. نتایج حاصل از این تحقیق حاکی است که دیدگاه بدبینانه رئالیسم نسبت به انسان و نظام بین‌الملل و تمرکز بر جنگ‌محور بودن نظام بین‌الملل و حاکمیت زور بر روابط، به اتخاذ نوعی رویکرد امنیتی، تقابلی و تقلیل‌گرا و تأکید بر بعد نظامی امنیت، انجامیده است. همچنین دیدگاه خوش‌بینانة لیبرالیسم، نسبت به انسان و نظام بین‌الملل و توجه به بعد صلح‌آمیزی انسان و روابط بین‌الملل و تمرکز بر صلح‌محوری، به اتخاذ نوعی رویکرد امنیتی، تعامل‌گرا و خوش‌بینانه با تأکید بر بعد اقتصادی و سطح تحلیل فردگرا نموده و دیدگاه واقع‌بینانة اسلام نسبت به ذات انسان و نظام بین‌الملل با توجه به مبانی هستی‌شناسی، به اتخاذ نوعی رویکرد امنیتی ترکیبی از رویکرد تعاملی، تقابلی و واقع‌بینانه مبتنی بر امنیت فراگیر و تأکید بر لایه‌های گوناگون امنیت و سطح تحلیل امت‌گرا، منجر شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparative comparison of western security schools with Islamic security schools

نویسندگان [English]

  • Bahram Bayat 1
  • Ali naghi Talebi 2
1 Professor and faculty of Supreme National Defense University.
2 PhD in Supreme National Security University of National Defense
چکیده [English]

Considering the place of security in human life, different theories have always sought to interpret the concept of security and the mechanisms to achieve it, and the difference in the foundations of ontology, epistemology, methodology, and epistemology has led to the adoption of different approaches to security, and the two schools of realism and liberalism, As two main currents in international relations and Islam as a universal religion, they have presented different security approaches. The current research, using the descriptive/analytical research method and introducing the three schools mentioned, has done a comparative study of these three schools and seeks to present the difference in the views of these three schools in conceptualization, dimensions and mechanisms and operationalization of security indicators. The results of this research indicate that the pessimistic view of realism towards man and the international system and the focus on the war-oriented nature of the international system and the rule of force over relations have led to the adoption of a kind of security, confrontational and reductionist approach and emphasis on the military dimension of security. Also, the optimistic view of liberalism towards man and the international system and paying attention to the peaceful dimension of man and international relations and focusing on peace-oriented, led to adopt a type of security, interactive and optimistic approach with emphasis on the economic dimension and the level of individualistic analysis and the realistic view of Islam towards Human nature and the international system, according to the foundations of ontology, has led to the adoption of a security approach that is a combination of an interactive, confrontational and realistic approach based on comprehensive security and emphasis on various layers of security and the level of nationalistic analysis.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Security schools
  • Security in Islam
  • Security in realism
  • Security in liberalism