تحلیل علل و عوامل ضعف نظریه‌پردازی بومی در علوم انسانی ایران (مطالعه‌ای داده‌بنیاد در بین اساتید علوم انسانی)

نویسندگان

1 دکتری علوم دفاعی راهبردی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران.

2 دکترای جامعه‌شناسی، گرایش رفاه اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

چکیده

هدف این پژوهش تحلیل علل و عوامل ضعف ‌نظریه‌پردازی بومی در علوم انسانی ایران است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد «پدیده‌محوری» در ضعف نظریه‌پردازی «پایه‌گذاری نظام علمی نامولد» است. شرایط زمینه‌ای رشد پدیده‌محوری «نظام آموزشی کمی‌گرا/پژوهش‌محور، ضعف نیازمحوری در پژوهش‌های علمی، رشدنیافتگی قطب‌بندی‌های علمی و بسترهای تاریخی تفکرزدا» هستند. شرایط مداخله‌گر «تلقی مقطعی و تجویزی ازنظریه‌پردازی، ارتباط ناموزون بین حوزه و دانشگاه و ارزش‌گذاری نادرست علوم انسانی و ضعیف تاریخ‌مندی در علوم انسانی» هستند که با راهبردهای همچون «نپذیرفتن ساحت بومی و غیربومی علم، زمان‌بربودن نظریه‌پردازی و رجحان حرفه‌ای شدن بروکراتیک بر مردم‌مداری همراه بوده که درنهایت منجر به پیامدهای همچون «شکاف بین دانش فنی و دانش اجتماعی، تعمیق وابستگی/مصرف‌گرایی علمی و به حاشیه‌رفتن مرجعیت علمی» در نظام آموزشی مستقر شده‌اند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که به‌منظور غلبه بر ضعف نظریه‌پردازی باید در گام اول ارزش‌های علم درون‌زا و بومی را در بین صاحب‌نظران و محققان علوم انسانی نهادینه‌سازی کرد تا شرایط برای گذار از موقعیت فرودستی فراهم شود. در گام دوم باید ایده‌محوری و مسئله‌محوری بوم‌محور را جایگزین کنکاش‌های کمیت‌گرا و نامولد کرد تا بتوان با پیوند بین آموزش و پژوهش به فهم نظری متقنی پیرامون جامعه ایرانی دست‌یافت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing the Causes and Factors of Weakness in Indigenous Theorization in Iranian Humanities: A Grounded Theory Study Among Humanities Scholars

نویسندگان [English]

  • Mohammad Qandaghi 1
  • Abuzar Qasemi nezhad 2
1 PhD in Strategic Defense Sciences, Supreme National Defense University. Tehran, Iran.
2 PhD in Sociology, Social Welfare Major, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The objective of this study is to analyze the causes and factors underlying the weakness of indigenous theorization in Iranian humanities. The findings reveal that the "core phenomenon" of weak theorization is the "establishment of a non-generative scientific system." The contextual conditions fostering this phenomenon include a "quantitative/ research-oriented educational system, lack of need-driven scientific research, underdeveloped academic polarizations, and historical contexts of thought-erasure." Intervening conditions comprise "episodic and prescriptive conceptions of theorization, disproportionate relations between seminaries and universities, misvaluation of humanities, and weak historicity in humanities," which - through strategies such as "non-recognition of science's indigenous/non-indigenous domains, time-intensive nature of theorization, and bureaucratic professionalization prioritized over public-oriented scholarship" - have ultimately resulted in consequences including a "gap between technical and social knowledge, deepened dependency/scientific consumerism, and marginalization of academic authority" within the educational system. The results demonstrate that overcoming weak theorization requires, first, institutionalizing endogenous and indigenous scientific values among humanities scholars to enable transition from subordinate positioning. Second, quantity-driven and non-generative inquiries must be replaced with locally-grounded idea-centric and problem-centric approaches to achieve robust theoretical understanding of Iranian society through education-research integration.

کلیدواژه‌ها [English]

  • indigenous theorization
  • humanities
  • institutionalization of educational subordination