نخبه پروری دستاورد معنوی انقلاب اسلامی

نویسنده

عضو هیئت علمی مرکز معارف اسلامی، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران.

چکیده

در این مقاله سعی شده است که به یکی از دستاوردهای  کمتر دیده‌شده انقلاب اسلامی در چهار دهه اخیر اشاره شود، که نشان از کارآمدی نظام در عرصه فرهنگ و به‌طور خاص درزمینه تعلیم و تربیت انسان‌های مؤمن جهادی و خداجوی دارد. نویسنده با پذیرش دستاوردهای سیاسی،  اقتصادی، علمی، نظامی، امنیتی و فرهنگی هم‌چنین اذعان به نقاط ضعف و کمبودهای موجود، سعی دارد که پرورش جوانان خداجوی بسیجی که توانایی شخصیتی آن‌ها چندین برابر افراد مشابه  و نسل‌های گذشته یا هم‌زمان آن‌هاست را به‌عنوان یک دستاورد بی‌نظیرمعرفی نماید. این افراد که بر اساس ارکان سه‌گانه عقلانیت، معنویت و عدالت اسلامی در مکتب امامین انقلاب تربیت‌یافته  و در کوران سختی‌های آن رشد یافته و توانسته‌اند به قله‌های رفیع انسانیت دست یابند، نمونه‌های بی‌بدیل در طول تاریخ ایران هستند. در ادامه نویسنده شخصیت سردار رشید اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی را به‌عنوان نمونه‌ای شاخص  و جهانی‌شده از این دستاورد معرفی می‌کند. نویسند عبارت  «نسل سوخته» را برای فرزندان انقلاب عبارتی جعلی و غیرعلمی دانسته و ترجیح می‌دهد  که از عبارت جامعه‌شناسانه «نخبه» برای این نسل  خودیافته، خودباور و خودساخته استفاده کند. در پایان، الگو‌گرفتن  از این نخبگان برای تربیت نسل‌های بعدی کشور در گام دوم انقلاب  را لازمه تداوم این جریان در عرصه‌های نیروسازی و تربیت منابع انسانی می‌داند. شیوه نگارش مقاله تحلیل اسنادی و روش گردآوری مطالب آن کتابخانه‌ای است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Elite cultivation is a spiritual achievement of the Islamic Revolution

نویسنده [English]

  • Hossein Motie
Member of the Faculty of Islamic Education Center, Isfahan University of Technology.
چکیده [English]

This paper aims to address one of the less-acknowledged achievements of the Islamic Revolution over the past four decades, demonstrating the system's effectiveness in the cultural domain, particularly in cultivating faithful, jihad-oriented, and God-seeking individuals. While recognizing the political, economic, scientific, military, security, and cultural accomplishments, as well as acknowledging existing weaknesses and shortcomings, the author endeavors to present the development of devout Basiji youth - whose personal capabilities far surpass those of comparable individuals from previous or contemporary generations - as an unparalleled achievement. These individuals, nurtured according to the tripartite principles of rationality, spirituality, and Islamic justice within the revolutionary school of the Two Imams, hardened through adversities, and capable of attaining the highest peaks of humanity, represent unique exemplars in Iran's history. Subsequently, the author introduces the prominent and internationally recognized figure of Qasem Soleimani as a paradigmatic example of this achievement. The author considers the term " burned generation" as applied to the children of the Revolution to be fabricated and unscientific, preferring instead the sociological term "elite" to describe this self-realized, self-confident, and self-made generation. In conclusion, the paper asserts that emulating these elites in educating subsequent generations constitutes a necessary condition for sustaining this trajectory in human resource development during the second phase of the Revolution. The research methodology employed is documentary analysis, with data collected through library research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Elite
  • Second Phase of the Revolution
  • Revolutionary Generation
  • Spiritual Education
  • Efficacy