بررسی نقش خودکارآمدی در نظام سازنده شایستگی انسان

نویسنده

کارشناس فناوری اطلاعات، دانشگاه جامع لوله‌سازی اهواز، ایران.

چکیده

خودکارآمدی، یکی از سازه‌های مهم در نظریه شناختی- اجتماعی «بندورا» است و به معنی اطمینان و باور فرد نسبت به توانایی‌های خود در کنترل افکار، احساس‌ها، فعالیت‌ها و نیز عملکرد مؤثر او در موقعیت‌های استرس‌زاست. بنابراین، بر عملکرد واقعی افراد، هیجان‌ها، انتخاب‌ها، مهار رویدادهای تأثیرگذار، سازمان‌دهی و اجرای دوره‌های عمل مورد نیاز در جهت دستیابی و به ثمر‌  رساندن سطوح عملکرد، پیشرفت و سرانجام میزان تلاشی که فرد صرف یک فعالیت می‌کند، مؤثر است . استقامت در انجام تکالیف، سطح عملکرد بالا و متناسب با توانایی‌ها، جستجوی فعالانه موفقیت‌های جدید، چالشی‌انگاشتن مشکلات، برخورد مؤثر با رویدادها و شرایط، توانایی مسئله‌گشایی و استفادة مناسب از تفکر تحلیلی، نترسیدن از شکست، انتخاب وظایف چالش‌برانگیزتر، انتخاب اهداف بالاتر، تعهد و پایداری در رسیدن به آن‌ها و تسلط برخود زمانی که عقب‌نشینی لازم است از ویژگی‌های افراد خودکارآمد محسوب می‌شود.  این پژوهش ضمن جمع‌آوری اطلاعات به روش اسنادی/ کتابخانه‌ای سعی دارد به بررسی نقش خودکارامدی و تاثیر آن بر نظام سازنده شایستگی انسان بپردازد.
 
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Role of Self-Efficacy in the Constructive System of Human Competency

نویسنده [English]

  • Mehrdad Boroon
Information Technology Expert, Ahvaz Plumbing University.
چکیده [English]

Self-efficacy, a pivotal construct in Bandura's social-cognitive theory, refers to an individual's confidence and belief in their ability to control thoughts, emotions, and actions, as well as to perform effectively in stressful situations. Consequently, it influences individuals' actual performance, emotions, choices, management of impactful events, and the organization and execution of necessary action sequences to achieve and sustain performance levels, progress, and ultimately, the effort expended in an activity . Key characteristics of self-efficacious individuals include perseverance in tasks, high performance commensurate with abilities, proactive pursuit of new successes, viewing problems as challenges, effective handling of events and conditions, problem-solving skills, appropriate use of analytical thinking, fearlessness in the face of failure, selection of more challenging tasks, setting higher goals, commitment and persistence in achieving them, and self-mastery when retreat is necessary.This study employs a documentary/library research methodology to investigate the role of self-efficacy and its impact on the constructive system of human competency.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Self-efficacy
  • Sources of self-efficacy
  • Self-efficacy competencies