تهدیدشناسی در مکاتب و نظریه‌های امنیتی

نویسنده

دکتری امنیت ملی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران.

چکیده

با توجه به اهمیت تهدیدات و ارتباط معکوس با امنیت، این امر موردتوجه همه مکاتب امنیتی بوده و هریک سبک خاصی را متناسب با جهان‌بینی و ایدئولوژی خود برای کالبدشکافی تهدید ارائه نموده‌اند از طرفی چون ماهیت امنیت و میزان صیانت از اهداف، به میزان تهدیدات بستگی دارند، متغیرهای مؤثر بر امنیت، متأثر از تهدیدات و طیف وسیعی از کنش‌ها و واکنش‌های امنیتی می‌شوند. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی، هدفش بررسی مهم‌ترین رهیافت‌های مکاتب امنیتی بر اساس معرفت‌شناسی‌های آن‌ها است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می‌دهد که همه مکاتب و رهیافت‌های امنیتی، به موضوع تهدید، 1. از منظر نقش محوری و یا حاشیه‌ای تهدیدات بر امنیت ملی می‌پردازند، که در مکاتب رئالیست و کپنهاک همچنین نظریه‌های رئالیستی و توازن تهدید، تهدید نقش‌محوری در امنیت ملی آن کشورها دارد و در نظریه سازه‌انگاران و قدرت نرم، تهدید در حاشیه قرار دارد. 2. سطح تهدید، نیز در برخی از رهیافت‌ها، به تهدیدات سیستمی یا منطقه‌ای یادشده است. حال‌آنکه در برخی ازنظریه‌ها، به سطوح اجتماعی یا داخلی تهدید، بیشتر تأکید شده است. 3. اندازه‌گیری تهدید، در برخی از مکاتب، آن را قابل‌اندازه‌گیری و برخی آن را محصول پردازش ذهنی نخبگان می‌دانند. 4. اهداف تهدید، دو نظر جدی ارائه‌شده، که برخی آن را برای ایجاد ترس در طرف مقابل به‌منظور مجبور کردن به انجام کاری خاص و یا بازداشتن از فعالیتی و برخی دیگر هدف تهدید را فریب و وادار کردن بازیگر به انجام یک فعالیت مشخص اما با رضایت و اقناع می‌دانند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Threat Assessment in Security Doctrines and Theories

نویسنده [English]

  • Ali naghi Talebi
PhD in National Security University of Supreme National Defense.
چکیده [English]

Given the importance of threats and their inverse relationship with security, this matter has been considered by all security schools, each developing specific approaches compatible with their worldview and ideology for threat analysis. Since the nature of security and the degree of protection of objectives depend on threat levels, security variables are influenced by threats and a wide range of security actions and reactions. This research, using a descriptive-analytical method, aims to examine the most important approaches of security schools based on their epistemologies. The results indicate that all security schools and approaches address the issue of threat: 1. From the perspective of threats' central or marginal role in national security - where realist and Copenhagen schools along with realist theories and balance of threat theory consider threats as central to their national security, while constructivist theory and soft power theory view threats as marginal. 2. Regarding threat levels - some approaches refer to systemic or regional threats, while others emphasize social or internal threat levels. 3. Concerning threat measurement - some schools consider it measurable while others view it as a product of elite mental processing. 4. Regarding threat objectives - two main views exist: some consider it for creating fear to compel specific actions or deter activities, while others see threat's purpose as deception and inducing actors to perform specific actions through consent and persuasion.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Threats
  • Threat Assessment
  • Vulnerabilities
  • Security Schools
  • Security Theories