از تخیل سیاسی ایران باستان تا فرهنگ سیاسی تشیع؛ کوششی نظری بر تحلیل هویت ایرانیان

نویسندگان

1 دانشیار گروه مطالعات سیاسی، بین‌المللی و حقوقی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری علوم سیاسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.

چکیده

با مراجعه به تاریخ و بررسی سنگ‌نبشته‌ها، کتیبه‌ها و آثار به‌جامانده از ایران باستان، حضور پررنگ دین و مذهب در جوامع ایرانی امری مبرهن می‌نماید. این بدان معنی است که ایرانیان باستان با تکیه ‌بر اعتقادات مذهبی و معنوی در جست‌وجوی اهدافی متعالی و فراتر از امر واقع، ضمن پذیرش مفهوم آنچه هست و تشکیل تمدنی بی‌نظیر، همواره با رویکردی میانه‌رو در پیِ آرمان آنچه باید باشد حرکت کرده‌اند. از همین‌رو با تکیه ‌بر چهارچوب نظری «تکوین و تکون هویت ملی ایرانیان» همچنین مفهوم تخیل سیاسی در نظریه «تخیل سیاسی در زیست جهان ایرانی - اسلامی»، با روش مقایسه‌ای و جمع‌آوری داده‌ها به شیوه اسنادی/ کتابخانه‌ای، تلاش شده تا ریشه‌های تاریخی هویت ملی ایرانیان در جهت اثبات فرضیه پژوهش مورد کنکاش و بررسی قرار گیرد؛ مبنی بر این که برگزیدن اسلام و سپس تشیع به‌عنوان کمال آرمانی دین زرتشت در راستای روحیه عدالت‌خواهی، حق‌طلبی و ظلم‌ستیزی توسط ایرانیان امری فراتر از تحمیل دین اسلام به ایرانیان پس از شکست ساسانیان از اعراب بوده و ایرانیان با توجه به اینکه قرن‌ها پیش از ظهور اسلام در طلب جامعه‌ای عدالت محور و برقراری حکومت عدل آسمانی بودند ضمن آشنایی با مفهوم «فره ایزدی» پادشاهان خود، رسالت پیامبر اسلام(ص) را پذیرفته و ضمن مواجه‌شدن با رفتارهای مغایر با ارزش‌های اسلامی توسط حکام بنی‌امیه و بنی‌عباس، مذهب تشیع را نزدیک‌تر از اسلام تسنن به ذات هویتی خود دیده و آن را برگزیدند. این پژوهش ضمن بررسی «اسلام تشیع» به‌عنوان «تخیل سیاسی ایرانیان باستان»‌ که مخصوصاً از عصر سلسله صفوی به هسته هویتی ایرانیان راه ‌یافت و ریشه‌یابی ویژگی‌های شخصیتی و فرهنگی ایرانیان در سطح کلان تاریخی، به این مفروض می‌رسد که قدمت عنصر شیعی در ذات هویتی ایرانیان را می‌بایست از ایران باستان و چه‌بسا پیش از اسلام دانست که حتی سلسله ساسانیان نیز به‌عنوان تنها سلسله‌ای که مبادرت به رسمی نمودن آیین زرتشت کرد بنابر انحراف موبدان و متولیان خود نتوانست به این آرمان‌ها جامه عمل بپوشاند و درنهایت این تخیل جمعی آرمانی پس از قرن‌ها بحران هویت ایرانیان با فرهنگ سیاسی تشیع به منصه ظهور رسید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

From the Political Imagination of Ancient Iran to the Political Culture of Shi'ism: A Theoretical Inquiry into the Analysis of Iranian Identity

نویسندگان [English]

  • Mohammad Ali Fathollahi 1
  • Mahdi Hagh shenas 2
1 Associate Professor, Department of Political, International and Legal Studies, Research Institute of Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran.
2 Doctoral student of political science, Institute of Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran.
چکیده [English]

An examination of historical records, inscriptions, and artifacts from ancient Iran reveals the profound influence of religion and spirituality in Iranian societies. This indicates that ancient Iranians, grounded in their religious and spiritual beliefs, pursued transcendental objectives beyond mere material existence. While acknowledging reality and establishing an unparalleled civilization, they consistently pursued idealistic aspirations through a moderate approach. Utilizing the theoretical framework of "The Formation and Evolution of Iranian National Identity" alongside the concept of political imagination from the theory of "Political Imagination in the Iranian-Islamic Lifeworld," this study employs comparative methodology and documentary/library research methods to investigate the historical roots of Iranian national identity and validate its central hypothesis: that Iran's adoption of Islam and subsequent embrace of Shi'ism as the perfected manifestation of Zoroastrian ideals represented not an imposition following the Sassanid defeat to Arab forces, but rather a conscious choice aligned with Iranians' centuries-old pursuit of justice, truth, and opposition to oppression. Long before Islam's emergence, Iranians had sought to establish a just society and divine governance, as evidenced in their concept of Divine Glory for kings. When encountering Umayyad and Abbasid rulers whose actions contradicted Islamic values, Iranians recognized Shi'ism as more congruent with their essential identity than Sunni Islam. This research examines "Shi'a Islam" as the "political imagination of ancient Iranians" - particularly from the Safavid era onward when it became central to Iranian identity - while tracing the roots of Iranian cultural and psychological characteristics across macro-historical scales. It concludes that the Shi'ite element in Iranian identity predates Islam and originates in ancient Iran, suggesting that even the Sassanids, as the sole dynasty to institutionalize Zoroastrianism, failed to realize these ideals due to priestly corruption. Ultimately, this collective idealistic imagination materialized through Shi'a political culture after centuries of Iranian identity crises.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Political Imagination
  • Theory of National Identity Formation and Evolution
  • Theory of Political Imagination in the Iranian-Islamic Lifeworld